دارویی که به طور قابل توجهی شروع دیابت نوع 1 را به تأخیر می اندازد

15 ژوئن 2020 - دکتر امیلی سیمز؛ امروز یافته های جدیدی را در مورد یک داروی موفق به اشتراک گذاشت که به طور قابل توجهی شروع دیابت نوع 1 (T1D) را به تأخیر می اندازد.

داده های ارائه شده در 80مین جلسه علمی انجمن دیابت آمریكا (ADA) در مورد یافته های كارآزمایی بالینی فاز دوم داروی Teplizumab نشان می دهد كه استفاده از این دارو به مدت دو هفته، شروع دیابت نوع 1 بالینی را به مدت سه سال نسبت به پلاسبو به تأخیر می اندازد.

این نتایج یک سال دیگر را به میانگین زمان گزارش شده برای رسیدن به وابستگی به انسولین در افراد تحت درمان با Teplizumabدر مقایسه با گروه کنترل دارونما اضافه نمود. نتایج اولیه ی این کارآزمایی در سال 2019، که به رهبری دکترKevan C. Herold ، و همکارانش انجام شده بود و در کنفرانس سال گذشته ی انجمن دیابت آمریکا، ارائه و در مجله پزشکی New England منتشر شده بود، بیانگر دو سال تاخیر در شروعT1D برای افرادی بود که از این دارو استفاده می کردند.

در تجزیه و تحلیل مداوم داده های آزمایش، دکتر Sims و همكارانش دریافتند كه میزان ترشح انسولین و میزان پپتید Cدر افراد تحت درمان باteplizumab ، نسبت به افرادی كه دارونما مصرف می كردند، بالاترین میزان را نشان می دهند که این بیانگر تغییر در پیشرفت طبیعی T1D است. در حالیکه کاهش تولید انسولین و پپتیدC در گروه دارونما همچنان ادامه داشت، که نشانه ی تخریب سلولهای بتا به دلیل این بیماری است. در این کارآزمایی افرادی شرکت داشتند که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 1بودند، این خطر بر اساس وجود دو یا چند آنتی بادی، از طریق آزمایش خون، تشخیص داده می شود.

پرفسور Aaron J. Kowalski، رئیس و مدیر عامل بنیاد تحقیقاتی دیابت جوانان گفت: ما درباره ی معنای نتایج این کارآزمایی جدید برای جامعه دیابت نوع 1 هیجان زده و امیدوار هستیم. این اولین داروی اصلاح کننده ی بیماری است که داده هایی از تأخیر طولانی مدت وابستگی به انسولین را ارائه داده است. این یک نقطه ی عطف مهم در تلاش جهانی برای درک جامعT1D و پشتیباتی از پیشرفت های علمی برای پیشگیری و درمان این بیماری است.

این تحقیق توسطTrialNet ، یک شبکه ی کارآزمایی بالینی متمرکز بر پیشگیری از T1D انجام شد، و بودجه ی آن توسط انستیتوی ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی، در درجه اول از طریق برنامه ویژه دیابت تامین گردید. شرکت "Provention Bio" تامین کننده ی داروهای مطالعه و نظارت کننده در سایت های اضافه بود.

در سال 2019 ، سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) به این دارو مجوزBreakthrough Therapy Designation  و آژانس داروهای اروپا (EMA) مجوز PRIority MEdicines (PRIME) designation، را اعطا كردند. CD3یک نشانگر خونی است که به فعال شدن سلولهای ایمنی بدن - به نام سلولهای T- که به نظر می رسد مسئول این بیماری هستند، کمک می کند. دیابت نوع 1، یک بیماری خودایمنی در تمام طول زندگی است و 18 میلیون نفر در سطح جهان را مبتلا کرده است.

بنیاد تحقیقات دیابت جوانان یا JDRF، سازمان برتر جهانی تامین کننده ی بودجه تحقیقاتی T1D است، و سالها از تحقیق در مورد teplizumab پشتیبانی کرده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200615/Breakthrough-drug-significantly-delays-onset-of-type-1-diabetes-study-finds.aspx